söndag 3 oktober 2010

Nu har det hänt mycket

Det är några dagar sedan jag kom mig för att skriva. Så ja har hunnit med en del sen sist.
Har utökat trönobärslagret va ut på mossen idag och fick ihop plockat ett 5 kg ämbar till. Men det fanns hur mycket bär kvar som helst. Men lusten tog också slut. Kanske det blir ännu mer en annan dag!:)

Man blir ju inspirerad hela tiden att baka eller koka någonting tycker jag. Fick min chokladtidning den här veckan som jag prenumererar på. Den kommer bara 4 ggr/ år så det är alltid lika skoj då den har kommit i postlådan. Choklad är nog en underbar värld. Det är inte bara gott, man kan ju också göra en hel massa av den. Nu just i oktober har dom flera mässor med just choklad i Sverige, skulle vara kul att ta sig till Stockholm någon gång och besöka chokladfestivalen!

Prövade att baka bröd på min nya surdeg vetesurdegen. Gjorde ett bröd ur Jan Hedhs bröd bok ett lantbröd det var utan jäst men ändå blev det ett veldigt luftigt bröd men det skulle jäsa i 4 timmar. Smaken var jag inte riktigt nöjd med kan hända jag hade för lite salt i degen brödet smakade lite mjöligt. Men jag skall nog utforska surdegens värld ännu mera. Finns många olika recept som är oprövade!

Nu är ju det säsong för kål. Jag har länge tänkt göra kåldolmar men nu kom jag mig för att göra en sats. Det är några moment så man gör ju inte kåldolmar om man har brotom precis. Men oj vad gott det var. Men som jag gissade fick jag äta dem själv för min sambo är inte så förtjust i kål.

Idag fick jag ett baksug så jag gjorde en äppelkaka i långpanna och en äppel paj med blåbär och pecannötter i botten. Skall bli intressant att testa vad den smakar!:)

Hade äran att göra en 1 års bröllopstårta åt ett kamratpar. Alltid kul att få göra tårtor.

2 kommentarer:

  1. SÅ roligt att läsa om allt du bakar! Saknar också att baka dagarna långa just nu :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Trevlit att du tycker he!:) Desamma!

    SvaraRadera