lördag 30 oktober 2010

Choklaaaad..

Det är vi nog många om att tycka om. Alla har vi vår favorit choklad. Vissa gillar vit choklad, mjölkchoklad, mörkchoklad och smaksatta choklader. Men själv har jag nog gått till den mörka chokladsidan. Sen man en gång lärt sig att tycka om den är den godast.
Men det finns också ett stort hav att välja bland där. Vilken kakaoböna chokladen är gjord av och hur den rostats och sen ihop satt till en chokladplatt är så otroligt olika. Jag tycker att 70% choklad är lagom.

Blev därför glad när jag idag fick en present av min svägerska som innehöll en 72% chokladplatta från Nya Zeland. Den skall jag spara på en stund innan jag öppnar. Dock var den ganska stor så den räcker länge. men det har blivit lite mycket av det goda på sista tiden.

Men har också testat en annan sida av chokladens värd att göra Praliner det tyckte jag var en rolig grej. länge sen man gjorde det sist tror det är en 5 år sen sist. men sakta kommer det tillbaka det man en gång lärde sig!

2 kommentarer:

  1. Har ju haft äran att smaka pralinerna. Goda !
    En från spy vill gärna också ha.
    MB

    SvaraRadera
  2. Mörk choklas är faktiskt gott och användbart i bakning :)
    Min favorit är J.D.Gross Ecuador från Lidl(av alla ställen) Finns även med kolakrisp i, nam :)

    SvaraRadera