onsdag 29 januari 2014

Vit och rödkräm

När jag var liten tyckte jag inte att röd och vitkräm var god. Men idag tänkte jag ge den en ny chans. Tur var ju det för det smakade riktigt gott. Likaså tyckte dottern, avsikten var ju att hon skulle få det som mellanmål och ha lite omväxling. En enkel kräm som passar alla.

Vitkräm

3/4 l mjölk
1½ msk socker
4 msk potatismjöl
½ citron

Mät upp mjölk, socker och potatismjöl i en kastrull. Sjud under ständig omrörning tills krämen tjocknar. Riv citronskal och pressa ner saften i krämen ( jag använde lime det fungerade lika bra) Häll upp i en skål och kyl.

Saftkräm

2 dl söt saft
3½ dl vatten
2 msk potatismjöl

Blanda saft, vatten och potatismjöl. Sjud under omrörning tills krämen tjocknar. Kyl ner, häll sedan försiktigt över den vita krämen utan att de olika krämerna blandar sig.

1 kommentar:

  1. Äntligen hittade jag recept på röd o vitkräm, som jag åt som barn. Tacktack, till helgen blir det efterrätt! 😊

    SvaraRadera