söndag 12 januari 2014

Bröd med smak

Ja här bakas det bröd som vanligt. Ett roligt tidsfördriv och chansen att hitta nya favoriter är ju stor! :)
Före jul bakade jag Hönökakor dessa är riktigt goda, lite tidsdrygt att grädda alla när 14 bröden. Gillar man tunnbröd eller polarkakor satsa i såna fall på att baka dessa. Jag hittade receptet på recept.nu


Sen kom jag mig för att göra ett tomatbröd ur Jan Hedhs bröd bok som jag länge funderat på att göra. Tomatbrödet passar bra till soppor eller liknande mat, de innehåller också lite vitlök och timjan för att höja smaken. En härlig färg får bröden när man har tomat i!



Till nyåret så gjorde jag surdegsbaguetter som lång jäste över natten. Det ger smak i varje fall med surdeg, värt mödan också detta bröd. Glömde ta kort av dessa men en fin hålighet fick brödens inkråm just iom att de lång jäste.

Så av en slump kom jag in på en blogg med grytbröd, autolysbröden har jag skrivit om förut ett enkelt bröd att göra, väldigt gott snabbaste surdegsbrödet.
Det recept jag hittade innehöll skrädmjöl och fänkål.
Skrädmjölet är ett rostat havremjöl som jag inte tror har kommit till våra affärer här i Finland. Men svenskarna har skrädmjöl på hyllorna i sina affärer.
Smaken och saftigheten på grytbrödet var otroligt!

1 kommentar: