tisdag 25 september 2012

Gryn & Mjöl

Som alla har märkt finns ju inte alla produkter här i våra finska butiker som man kan stöta på i de riksvenska recepten. Vad gör man, ersätta produkten med något annat eller ibland så får man helt enkelt strunta i receptet eftersom det kan var huvudingrediensen.
Nå hade ju hittat bröd recept i Allers, två olika bröd det första var havrerutor som sulle innehålla havrekärnor, har försökt få tag i dessa i likala affären för de finns av märket Risenta. Men som svar blev att det finns inte i det Finlänska sortimentet!  Konstigt om jag får säga !

Det andra brödet var ett bröd med lantbrödsmjöl i en sorts mjölblandning av 4 olika sädesslag: (Vetemjöl, kornmjöl, rågmjöl, havremjöl, skållat rågmjöl, surdegspulver av råg, maltmjöl av korn, vitaminer: B1, B2, niacin och B6, mjölbehandlingsmedel: askorbinsyra. Kungsörnens Lantbrödsmjöl 4 sädesslag är en blandning av vetemjöl (62 %), kornmjöl (17 %), rågmjöl (16 %), havremjöl (5 %). 
Detta kopierade jag från en sida som visade just lantbrödsmjölet .

Har ju fått dessa två produkter nu, har dem i mitt köksskåp, Mamma köpte hem åt mig när de var på semester till Sverige.
Nu har jag även bakat bröden. Havrerutorna blev riktigt goda.
Men brödet kändes som en näve mjöl i munnen på något sätt. Men att rosta brödet var riktigt gott.
Tror att det blir godare att delvis använda mjölet i brödenoch använda sig av vetemjöl resten. Ska testa receptet som fanns på påsen och se hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar