lördag 15 september 2012

Sylt och chutney

Här om veckan så gjorde jag diverse olika inläggningar eller vad man skall kalla dem med ett gemensamt namn.
Förut i sommar så grillade vi med grannarna som present fick vi en burk med hemgjord Djävulssylt som smakade riktigt gott vilket resulterade i att det snabbt tog slut. Denna djävulssylt var någonting nytt för oss, har inte ätit det förut, fast det verkar vara populärt tillbehör till maten hos olika restauranger.
Nå men jag sökte fram ett recept och kokade en sats själv men hälften har redan gått åt som sakt det är ju Djävulskt gott denna sylt.

Även lite gurksallad har blivit gjord så nu har vi lite av den sorten också att äta till maten.

Redan i våras så tänkte jag testa göra egen mango chutney men det blev aldrig av. Lagade en smörgåstårta förra helgen som ni så i detta inlägg och till den behövdes mango chutney så då blev det av att jag gjorde en egen. Den innehåller chili så det är lite sting i chutneyn som kommer fram efter en stund.

Tänkte dela med mig av receptet som jag nog hittade på Kokaihop.se

Hemgjord mango chutney


3 st mogna mango
1 liten bit ingefära
2 chilifrukter
1 tsk stött koriander
1 dl råsocker
3 msk äppelcidervinäger
1 tsk curry
1 krm cayenepeppar
1 nypa salt







GÖR SÅ HÄR

  1. Skala och skär mangon i ca 2cm bitar, skala och finstrimla ingefäran.
  2.  Klyv chilin och ta bort kärnor och hinnor sedan finhacka.
  3.  Blanda sedan alla ingredienser i en gryta, sjud på svag värme ca 25 minuter.
  4. Häll upp på rena varma burkar, så håller den längre.














1 kommentar:

  1. dela gärna med dig av receptet på djävulssylten också :)

    SvaraRadera