fredag 21 september 2012

Creme brulee med cointreau

Gjorde för första gången creme brulee till efterrätt förra helgen . Blev överraskad hur gott det var så det blir nog flera gånger. Fick också prova mina portionsformar och de fungerade utmärkt till detta ändamål!

Denna creme brulee var ju smaksatt så man kände av en aning apelsin eftersom det var cointreau som var smaksättaren. Enkelt att göra så testa på hemma om du har lust till helgen. Jag halverade receptet som jag hittade på recept.nu. Mindes denna efterrätt från programmet Halv åtta hos mig..

Crème brulée på mitt vis

Ingredienser

6 st äggulor
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl mjölk
80 g socker
1 vaniljstång
4 msk cointreau
2 msk farinsocker


Gör så här

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.
3. Värm grädden, mjölken, vaniljfröna, vaniljstången och lite strösocker i en kastrull.
4. Blanda ihop äggulorna och resten av sockret i en bunke.
5. Häll sedan över gräddblandningen, cointreau och fortsätt att vispa tills allt blandat sig.
6. Ta upp vaniljstången och häll upp blandningen i 4 smörade formarna.
7. Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna.
8. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills de har stelnat, ta ut formarna och låt dem svalna.
9. Strö farinsocker över formarna, bränn med en brännare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar