lördag 29 september 2012

Äpplen i mängder

Även i år som andra år kommer det ju en hel del äpplen att använda och ta vara på. Hade tänkt att jag inte skulle göra så mycket detta år och inte prova några nya recept men.... det sket ju sig. Jag HAR testat många nya recept.
Så äppelmos, äppelpaj, äppelrutor, äppel chutney, äppeldricka, inkokta äppelhalvor och klyftor, äppel & ris och äppelkräm har det blivit i år och ännu finns det kvar äpplen

Bland annat en Tosca Äppel paj har jag lagat som jag tänkte dela med mig receptet av. Jag hade ju ingen flagad mandel så i stället blev det hackad mandel men lika bra gick det.

125 g smör
3½ dl mjöl
1 msk mörk sirap
2 tsk vaniljsocker

Fyllning
4 äpplen
½ dl mörk sirap
½ dl vatten
1 msk potatismjöl

Tosca

100 g smör
1 dl  mörk sirap
2 msk mjöl
2 msk mjölk
100 g mandelspån

Sätt ugnen på 200 grader.
Nyp ihop ingredienserna till pajbottnen och tryck ut i en pajform 24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Fyllning: Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i små bitar och lägg i en kastrull. Tillsätt sirap och vatten. Koka tills äpplena mjuknat något och rör om emellanåt. Res av med potatismjölet utspätt i vatten.. Häll blandningen i pajskalet.
Tosca: Blanda ingredienserna i en kastrull och sjud under omrörning tills smeten tjocknat. Bre ut den över äpplena.
Grädda pajen mitt i ugnen tills toscan fått fin färg ca 15 minuter. Servera ljummen med vaniljsås. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar