onsdag 26 september 2012

Årets skörd

Gick ut i går kväll och redde upp i trädgårdslandet. Får väl vara rädd att frosten kommer småningom. Så det jag har kvar är morötterna och de klarar ju sig en stund ännu. Det andra som jag skördade skulle bli så blaskigt å slaskigt om frosten tog det.
Men skördarna är minsann olika i år. Hade sått kålrabbi, ärter, bönor, frilandsgurkor, sallad, rädisor och rödbetor och även några sängar med potatis.

Nå en del har jag skördat klart för länge sedan.

Mina frilandsgurkor blev nästan ingenting av i år eftersom det varit en sval sommar. Man ska ju kunna odla dem på friland .. Nästa år tror jag det blir i växthuset. En vän här i byn har ju fått en otroligt stor skörd när hon hade sina i växthus.

De sista ärtskidorna och rödbetorna tog jag in i går också. Även några salladshuvud som lämnat och fått växa till sig har jag i kylskåpet nu.

Men den lite ovanligare grönsaken är väl kålrabbi. Den växer ovanpå jorden och är släkt med kål. Påminner om broccolistammen men mildare och sötare i smaken. Lär va  krispigare och saftigare i smaken.
Någon som har tips och recept vad jag kan göra av mina kålrabbin?

Även några små paprikor har jag fått ur växthuset.


1 kommentar:

  1. Kålrabbi e ju gott som ugnsstekt, lite salt på bara efteråt! :) /Tanja G

    SvaraRadera