lördag 30 juni 2012

Sirap på glass?

Låter det inte lite underligt att sätta sirap på glassen. Men om man lägger Rabarber före så låter det genast mycket bättre eller hur?!
Rabarbersirap är någonting jag tog mig tid att testa. Det lät gott tyckte jag samt väldigt spännande. Tog inte så länge att göra heller.
Enligt receptet skulle sirapen innehålla citrongräs men hade ingen hemma så jag rev i lite citronskal i stället. De som känner mig så vet att jag brukar byta ut en del saker i recepten när jag gör dem.
Så kan någon svara på hur smakar det när man använder sig av citrongräs är det samma syrlighet som citron eller??
Ta och testa detta recept så får ni lite variation till choklad och kolasåsen som oftast finns so tillbehör till glassen!

Rabarbersirap

 1l rabarber
1½ dl socker
1 dl honung
1 citrongräs
  1. Lägg rabarber,  socker och honung i en kastrull. Skär citrongräset i tunna skivor och lägg ner. Värm under omrörning på mellanvärme tills sockret löst sig.
  2. Öka värmen och låt koka i minst 30 minuter. Rör om då och då så det inte bränns vid. Sila bort citrongräset och fruktköttet.
  3. Häll upp på flaska och låt sirapen svalna ordentligt. Förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar