fredag 22 juni 2012

10 kg Vildlax

Hur färsk är fisken när man köper den? Det kan man ju fundera på emellanåt. Idag var det ingen tvekan att fisken var färsk uppdragen ur havet under gryningstimmarna.
Hade beställt en havslax, som jag och e väninna hämtade, även hon fick sig en stor och fin lax. Den jag kom över var minst och vägde 10,9 kg .
Hade fiskaren att filea den där med det samma annars kunde nog den ha varit på golvet ett varv innan jag hade fått den baddaren filead här hemma. Dom är ju rätt hal dom rackarna.
Men  det fanns ju även lite röding och sikar som man fick köpa för en slant. Passade på att köpa fyra sikar när jag ändå hade möjligheten.
Nu har jag laxen uppdelar i olika bitar att ta fram i sommar för att grilla, grava och lägga i ugnen. Vi skall nog klara oss en stund Även siken fick åka ner i frysen, för att komma upp senare, den kommer också att bli gravad och stekt till nypotatis med en gräddigt god sås till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar