torsdag 18 november 2010

Varifrån får man detta?

Läst en del rikssvenska recept. I vårt grannland har dom många sakar som inte vi använder oss så mycket av. Man blir alltid lika konfunderad vad är motsatsen här hos oss? Och var får man tag i samma sak? Eller vad kan man använda i stället?
Till exempel nu när det blir jul finns det många recept på olika jul bröd och limpor. Som exempel har jag stött på vörtbröd ganska många gånger och den innehåller flytande vört. Vad är detta då och var kan jag köpa det? Är det någon som vet är jag tacksam för ett svar!:)

En annan sak jag och sambon kom att diskutera var Varför i hela vida världen slutade sun ices päronstrutar tillverkas efter att det det böt bolag andra glassorter har fortsatts att göras. Fats jag inte annars är så förtjust i päronglass så den struten var GOD!
Därför tänkte jag prova mig på att göra en sån glass med den goda kinuski såsen inblandad. Men skulle behöva  päronsmak. Någon som sett en sån?

2 kommentarer:

  1. skriv in vört på wikipedia så kommer det fram nånting om att det har med öl att göra. och angående glassen, sun ice päronstrut är bäst. /Tanja

    SvaraRadera
  2. Päronsmak måst ju gå att beställas från typ roberts? päronarom, eller pasta.

    SvaraRadera