måndag 16 januari 2012

Vildjästen fungerar

Nu har jag kört igång både en MAMMA och en CHEF och av detta har jag gjort en Levain. Alltså den slutliga degen som skall ersätta jästen i ett bröd/ även i en bulla deg.

"MAMMA"

"CHEF"










Levainen redo att användas
Och det har fungerat jag har gjort tå olika bröd och det första var ett rågbröd med levain som var riktigt gott. Det ser kraftigt ut men var förvånansvärt luftigt när man tuggade det.

Rågbröd med levain

Det andra brödet gjorde jag idag och det står ännu och svalnar ett Franskt lantbröd tror jag det hette. Ett ganska ljust bröd men som innehåller lite råg och grahamsmjöl.

2 kommentarer:

  1. häftigt! sku du bo lite närmare så sku ja skutt in o provsmaka ;)

    SvaraRadera
  2. Ja he sko du gärna ha fått kom å provsmaka. Men kanske e kommer tillfällen tå du får smak iaf!:)

    SvaraRadera