söndag 8 januari 2012

Fortsättning vildjäst/ russinjäst/levain

Nu har det hänt en del i min glasburk sen jag skrev om de förut i veckan. Men det har nog vari tålamod som gällde. Det beror också på att det inte varit lika varmt som det brukar där jag förvarade burken, vilket gör att processen går långsammare.

Men idag när jag tittade till burken, så såg jag små bubblor som bubblade på ytan i burken. Så fort man rörde i burken så det blev lite gung på innehållet så såg man små bubblor som for upp till ytan ungefär som på en limonad flaska.

Bubblorna syns på ytan
 Så ikväll silade jag innehållet, när jag öppnade burken hördes även ett "plopp". Nu har jag min vildjäst i en ny burk i förvaring i kylskåpet skall nog göra en "MAMMA" någon av de närmaste dagarna.Så ännu skall jag inte ropa Hej för jag vet ju inte hur aktiv vildjästen är!

Färdig silad russinjäst

2 kommentarer:

  1. Oj! Det här verkar spännande. Jag fick en gång en idé att börja baka surdegsbröd och hade något förjäst plommon att stå i en klumpig vetemjölsdeg i ett skåp här i höstas, men så glömde jag bort det och fick slänga hela experimentet... Har du någon erfarenhet av surdegsbröd?

    SvaraRadera
  2. Jodå har nog alltid en surdeg i kylskåpet. Det är oftast lättast med rågsurdegen men har just startat igång en vetesurdeg. Bröden får en fin arom och annan smak och hållbarhet.

    SvaraRadera