onsdag 4 januari 2012

Vildjäst, Levain, Russinjäst

Ja nu har jag något nytt på gång. Detta är första gången jag försöker mig på att göra så kallad vildjäst/russinjäst/ levain  här hemma. Var på kurs Med Jan Hedh får något år sen och där använde vi oss av just viljästen i några av bröden vi gjorde. Men det är ju förståss lite tidskrävande innan man har den klar att använda. Eller egenteligen är ju det väntetid man får sätta på det.

Jag har gjort min vildjäst på russin, vatten, socker och honung. Men man kan också använda sig av fikon eller aprikoser. Man blandar allting så det löser sig och så skall det stå varmt i 4-6 dagar. Varje dag skall man vända på burken för att hjälpa till att få igång processen.
Det blir lite som en bomb, för man skall förvara den i glasburk med tätt lock och när den är klar kan det ploppa i locket när man skall ta bort det.Blandningen skal också ha en lite alkoholliknande doft när den är klar.
Då är det bara att sila bort russinen, det som lämnar är ju själva vildjästen. Den använder man sen och blandar med vatten och mjöl i olika omgångar för att först göra en "MAMMA" och sen en "CHEF".


Andra dagen

5 kommentarer:

  1. ooh. spännand! väntar o siir hu e gar tå bara :)

    SvaraRadera
  2. Låter häftigt de där! Gisela

    SvaraRadera
  3. Väntar med spänning på fortsättningen :) Mama

    SvaraRadera
  4. Vet du hur länge vild jästen håller i kylen eller hur vet man om den är för gammal? Tappar den sin kraft efter ett tag?
    Åsa

    SvaraRadera
  5. Vildjästen håller sig i kylskåpet 2-3 månader. Tyvärr kan jag inte svara på vad som händer med den efter tiden. Men det kan nog hända att den blir svagare.

    SvaraRadera