lördag 7 januari 2012

Apelsinmarmelad

Nu är ju den bästa tiden här när man kan äta massor med goda apelsiner och få i sig nyttiga vitaminer. När man finner de riktigt goda apelsinerna skulle man snabbt kunna äta flera än en apelsin efter varandra eller hur?!

Men nu finns det snart också en hel del recept i olika veckotidningar  på vad du kan göra av apelsinerna. Har ju ett lager med recept från tidigare år som jag gjort en del recept av. Men något jag inte testat förut är att göra egen apelsinmarmelad. Så en kväll den här veckan gjorde jag slag i saken. men det blev lite mera än jag trott och vad det stod i receptet.

Apelsinmarmelad är något som jag använder på rostat bröd, men det är länge sen jag ätit ett rostat bröd med marmelad på, får nog göra något åt den saken.
Får man säga det själv så var det en god marmelad och bra konsistens.

Här kommer receptet om ni vill göra egen marmelad utan en massa tillsatsämenen! Jag har halverat receptet, det blir ganska passlig mängd att göra denna sats.

Apelsinmarmelad



4 apelsiner
2dl vatten
½ kg syltsocker med pektin

  1. Tvätta apelsinerna noga. Dela dem i halvor och pressa ur saften. Hacka skal och fruktkött i matberedare.
  2. Blanda saften, frukten med vatten i en kastrull och låt alltsammans koka under lock i 10 minuter.
  3. Rör ner syltsockret och koka i ytterligare 5 minuter under omrörning. Ta grytan från värmen och skumma.
  4. Häll upp marmeladen i varma väl rengjorda burkar och förslut. Förvara mörkt och svalt, öppnad burk i kylskåp.
Råvaran, pressas
Skalen blir finfördelade


Sockret har tillsatts i marmeladen
Marmeladen färdig att ätas

2 kommentarer:

  1. Blir int de beskt med allt skal (de vita)? Gjorde en gång citronmarmelad och det blev jätte beskt.

    SvaraRadera
  2. Nej det trodde jag också men det blev faktiskt inte beskt alls. Det vita innehåller ju också en del pektin så man skall inte ta bort det åtminstone inte av apelsinerna.

    SvaraRadera