lördag 14 januari 2012

Brödbakning

Startade denna morgon med en frukost som involverades av rostat bröd och hemgjord apelsinmarmelad. Som jag hade längtat och nöjd blev jag efteråt! Gillar ni rostat bröd med marmelad??

Bestämde mig för att fylla på frysen med rostat bröd material samt varma smörgåsar bröd. Så denna gång gjorde jag en dubbelsats av det fransbröd som jag brukar göra emellanåt så jag fick fyra bröd till slut.

Men ett lite mera tidskrävande bröd testade jag också på som innehöll vetesurdeg och skulle få ett väldigt bubbligt inkråm med många lufthål. Riktigt som på bilden ur receptboken blev det inte men något i alla fall. Kanske surdegen var lite trött. Som sagt det är inte så lätt alla gånger att få surdegen att fungera exakt som man vill!

2 kommentarer:

  1. var smaken lyckad på surdegsbrödet?

    SvaraRadera
  2. Ja brödet smaka riktit bra. Ett ljust bröd men man fick ändå en bra mättnadskänsla!

    SvaraRadera