söndag 26 september 2010

Skördandet fortsätter

Idag har det varit ett härligt höstväder med första frostnatten.
Jag och en vän begav oss ut i skogen med lite små gytjeslirningar kom vi oss till skogen!:D Och plockade lingon, fick ihop plockat nästan ett ämbar.
Sen skyndade jag mig att plocka rönnbär före alla fåglar skulle äta upp bären. Har väntat länge på att det skall komma en frostnatt, för om man vill göra gelé av rönnbär är det bättre om dom fryser under en natt så slipper man beskheten i bären. Men fåglarna tänker likadant så det är bara vem av oss som är först ute!


Men det var spännande att göra gelén för jag hade lite ont om tid. Den skall saften man får av rönnbären skall koka en viss tid med socker innan det börjar gelea sig. Men bra gick det. nu sitter gelén som juten i sina burkar!:



Av lingonen jag plockat måste jag ju göra "klappagröit" som vi kallar det men på bättre heter det väl vispgröt.
Men jag gjorde ju inte klappagröit av allt stor del åkte i frysboxen.


Men också i torsdags om kvällen satte jag igång en surdeg att börja jobba. Denna gång blev det en vetesurdeg. Har ju från förr en rågsurdeg i kylskåpet.

Få se då vad ja gör av surdegen , troligen blir det og att pröva göra något ljust bröd.

4 kommentarer:

  1. du e no fliti. Ja skratta no fö me sjölv tå ja spola snabbt åv biln. Huhhu vilken mommo ja va tå e sprätta sådeen:P Vilken bra blogg du har!

    SvaraRadera
  2. Tack! hehe ja ja fundera no hur e gick me biln edan kanski vi tar e på nytt jär i vikon?!

    SvaraRadera
  3. Man hinner he man vill hind!:) Finns annat som lemnar.

    SvaraRadera