söndag 19 september 2010

En riktig bakdag

Ja det hade jag igår. Vakna me tuppen och kunde inte sova så det va lika bra att stiga upp och börja på med lördagen om jag skulle hinna med allt jag tänkt.
Planen var att baka bröd. Hade gjort i ordning lite surdeg kvällen före som hade bubblat på fint under natten!:)
Så jag började med rågbrödsdegen som jag tillsatte den klara surdegen i.
Degen blir så aromrik och har en fin jäsnings egenskap med surdeg i plus att brödet håller sig saftigare längre. Av den 1,5 liters degen blev det både semlor och rågbröd av och dom var goooda :).
Men suget att baka var igång så jag fortsatte att göra cookies ett recept ur Leila Lindholms bok, då degen var klar skulle den i frysen en stund. Så om man vill kunde man ha lämnat degrullen i frysen tills man fick gästr och tagit fram och gräddat bara det man behövde för stunden. Väldigt smart om jag själv får säga vad jag tycker!
Så till sist gjorde jag lingoch och lin semlor som det fanns recept på i sammarbetets receptblad, det blev saftiga semlor och kul med lite färgklickar i brödet.


Då det var färdig bakat var det dags att göra sig klar för att åka till främmande. Jag var nämligen bjuden på bakparty. Damen som höll partyt hade produkter som kommer från  Ullanunelma som har afferer i bl.a. Tammmerfors där de sälger baktillbehör. Kul då man har möjlighet att beställa baktillbehör och inte måste åka landet runt för att hitta det man vill ha!

3 kommentarer:

  1. Ooh, va du hinda me myki före du kom hiid =) tu e no douli! ;o)

    SvaraRadera
  2. Ja om man om man e opp me tuppi så hendar man. Men int ere så de varinda hälg!:)

    SvaraRadera
  3. jaa he var no en bakdag he! oj va du inspirerar!:)

    SvaraRadera