lördag 25 september 2010

Äppel

Tycker att det är das att skriva ett nytt inlägg har gjort mycket sen jag skrev sist.
Nu är det äppeltider kan inte sega något annat. Har plockat ett och ett halvt ämbar med äpplen som fallit ur ner på marken.

Av den skörden har det blivit: Äppel-, sylt, marmelad, och ris, muffins, kakor, bröd, kaka( som morotskaka men med äpplen). Och ännu har jag massor med äpplen.
Men recept finns det i mängd och massor så brist på vad man kan göra av allt är det inte.




Äppel och ris

7 dl vatten
7 dl äppel skalad och i bitar
1½ dl grötris
2 kanelstänger
socker och lite salt

Koka upp äppel och vatten då det kokar hälls riset i under omrörning.
Gröten kokas ca 30 minuter tills det är en gröt och grynen är mjuka.
Sockra efter behag.
Avnjut med mjölk


Idag har det varit blött och regnigt så jag tog mig tid att baka mera småbröd för de jag gjorde förra helgen tog slut. Det blev kaneldoftande drömmar och cookies med salta cashewnötter och choklad hack.


3 kommentarer:

  1. Va do ha vari flito idag igen.

    MB

    SvaraRadera
  2. Dömde cashew-cookies siir såååååååååå mumsi ut!!! Får man fråg et recept??

    SvaraRadera
  3. Ja Marianne så de var e tå he regnar!:)
    Emma ja sku kun lägg opp e jär nangang snart bara ja komber igang me me receptsido!:)

    SvaraRadera