söndag 16 oktober 2011

Var finns mjölet??

Har kommit in i en riktigt baksving. Det är jag oftast men nu skulle jag vilja baka och testa nya saker hela dagarna. Och bröd med surdeg har jag fått riktigt pippi på.
Har flera böcker med surdegsbröd, men en bok jag fick förra året när jag fyllde år så har jag suttit och läst en hel del i och blivit så inspirerad. Men nackdelen med de svenska recepten är att man hittar inte alla ingredienser i våra affärer här i Finland.
Så nu vill jag ha hjälp om någon har sett följande mjöl eller flingor i våra affärer så säg var??
~Rågsikt
~Rågflingor
~Dinkelmjöl
~Vetekross
~Vetemjöl med högre proteinhalt

8 kommentarer:

  1. Jag sku påstå att he mesta finns vi Prisma. :)

    SvaraRadera
  2. rågsikt= e väl vanligt rågmjöl?
    Vetekross hittar du i ett "skarpare" paket tide me gröitproduktre. o Dinkelmjöl, används väl åv ti som int tål vete? så he borde väl va nära glutenmix tå..

    SvaraRadera
  3. Okej. rågsikt är vanligt rågmjöl men finare än vårt Finländska, gar bra ti sikt e men he sku ju va bra om e finns fädigt.

    SvaraRadera
  4. dinkelmjöl eller speltmjöl som det också kallas finns bla på S-market i Vörå :)

    SvaraRadera
  5. dinkelmjöl finns också på Lissa

    SvaraRadera
  6. Råksikt är inte vanligt rågmjöl! Det är en blandning av vetemjöl och rågmjöl! Minns inte proportionerna nu men tror det var 60/40. Men finns flera påasr här i mitt skåp (inte där mina fina husdjur fanns ;) om du vill ha! Rågflingor hittar du nära havreflingor, Nalle heter de, brun förpackning.Dinkelmjöl är speltmjöl som redan skrivits. Vetekross hittade jag inte här i Årvas idag då jag skulle fylla mina skåp men det finns nog här i Finland, borde vara nära kli produkterna. vetemjöl med högre proteinhalt vet jag inte. Men vet att det är tillsatt protein i det.

    SvaraRadera
  7. de var jag som skrev ovanstående kommentar!

    Gisela

    SvaraRadera
  8. Tackar för informationen, bara att skriva en lista nu och åka och handla till diverse olika butiker! Tack!:)

    SvaraRadera