onsdag 12 oktober 2011

Schweizerrullar

Vet inte hur det  är med er men då jag hör schweizerfärs tänker jag på hushållslektionerna i högstadiet. För det var där och då jag fick lära mig göra denna rätt som inte blivit gjord på åratal.
Fick i alla fall et mail från matsidan Koka ihop som jag är medlem på, dagens rätt och det var just schweitserrullar. Tyckte det lät spännande och gott. Printade ut receptet och i helgen gjorde mina systrar rätten när de var här. Och gott var det, så har ni idetorka ska ni prova receptet nedan. Gjorde dock vanligt potatismos isf blomkålsmos.

LCHF- Schweizerrullar med skinka


Recept av GOE
Recept: LCHF- Schweizerrullar med skinka

LCHF-anpassade blev dessa schweizerrullar ännu godare! Vi åt dem med blomkålsmos, men ni andra kan ju äta potatis till.

GÖR SÅ HÄR

  1. Sätt ugnen på 200 grader. 
  2. Arbeta samman färsen med salt, peppar, riven ost, ägg, grädde, purjo och persilja.
  3.  Lägg ut skinkskivorna på en stor skärbräda och fördela färsen över dem.
  4.  Rulla ihop till rullar. Lägg dem i en smord eldfast form med skarven nedåt.
  5.  Rör samman grädden med chilisåsen och smaka av med salt och peppar. 
  6. Häll såsen över färsrullarna. Strö över lite rosépeppar.
  7. Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Ös rullarna några gånger under tiden.
  8.  Tina blomkålen i mikron och låt den rinna av i ett durkslag.
  9. Mixa blomkålen med kryddor och grädde i en matberedare eller med mixerstav.
  10.  Smält smöret i en teflonkastrull och häll i blomkålsmoset.
  11. Tillsätt CF och låt det smälta ner i moset under omrörning.

2 kommentarer:

  1. hahaha vi e no så dukti,o di vart go!//Anja-Lovisa

    SvaraRadera
  2. Sir ut som na man sku måst prov. :)

    SvaraRadera