söndag 22 mars 2015

Snickers kladdkaka

Har snöat in på dess kladdkakor. Men det finns ju så många härliga recept som man inte kan motså att testa. Som den här snickers kladdkakan var ju nog superb. Jag gräddade min lite för länge men annars toppen god om man tycker om snickers!
Receptet kommer från madame-edith blogg. Där hittar man också många andra härliga recept att testa!


150 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver


  • Smält smöret
  • Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker
  • Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver och rör ner i smeten. Rör ner det smälta smöret.
  • Grädda kakan i en rund form 25 cm i diameter. mitt i ugnen på 175 grader i 20 minuter.
  • Låt kakbottnen svalna (Ha kakan kvar i formen tills den är klar)


1½ dl grädde
1½ dl socker
2 msk sirap
100 g ljus choklad
75 g smör
2 dl salta jordnötter
  • Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull.
  • Låt koka under omrörning till en tjock smet. ( ca 7 min)
  • Dra kastrullen åt sidan . Rör ner smöret och sen salta nötterna.
  • Bred ut kolan på den svala bottnen.
  • Ställ kallt att stelna.
200 g ljus choklad


  • Smält chokladen i micro eller över vattenbad.
  • Bred ut den smälta chokladen över den stelnade kolan. Var snabb chokladen stelnar ganska snabbt.
  • Ställ kallt och ta fram en 45 min före servering så är kolan inte så kall.
  • Servera med vispad grädde eller vaniljglass.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar