tisdag 6 maj 2014

Potatis- och purjosoppa

Den här rätten förknippar jag med lågstadie tiden. En rätt som jag tyckta minst om på skoltiden. Jag är ingen krantig matmänniska men när vi fick den här rätten så sa jag nog bara BLÄ!
Men man kan alltid ge allting en andra chans, det gjorde jag och lagade en annan variant av poatis- och purjolöks soppa. Och det var riktigt gott, hemligheten är ju så klart Grädde! :)
Den vi fick i skolan var en purésoppa utan grädde och kött i.

Med bara 5 ingredienser så kan du göra denna soppa!

300 g potatis
½ purjolök
5 dl vatten
3 dl grädde
150 g bacon
salt, peppar, gurkmeja, vitlökspulver
persilja

  1. Skala och skiva potatisen och purjolöken tunt. Låt koka mjuk med vatten och kryddor. Tillsätt grädden och låt koka ytterligare 5-7 minuter.
  2. Mixa soppan slät med stavmixer eller i en matberedare. Smaka av med salt och peppar. Späd med lite vatten om soppan blir lite tjock.
  3. Strimla baconen och stek dem lagom knapriga i en torr stekpanna. Strö över soppan. Ha gärna ett gott bröd till soppan så blir det ännu bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar