måndag 12 maj 2014

Cannelloni

Detta är ju en sorts pastarätt. Säkert har ni sett pastarullarna man kan köpa i affärerna, troligen ligger de på samma hylla som lasagne plattorna. Man kan ju fylla rullarna med olika saker och gratinera i ugnen.
Eftersom jag har en egen pastamaskin att kavla ut pastadegen i så gjorde jag mina egna cannelloni.
Jag valde att fylla mina med en kyckling och spenatfyllning, blir nog att göra dem igen de var riktigt goda.
Receptet hittade jag på arlas sida. Så vissa produkter finns ju inte här i våra affärer men man får krydda till i stället.


1 st grillad kyckling
1 gul lök
200 g champinjoner
3 st pressade vitöksklyftor
1 msk smör
80 g bladspenat
2 dl Arla Köket creme fraiche gourmet karljohan, timjan, citron
2 dl riven ost
½ tsk salt
svartpeppar
8 st färska lasagneplattor
2 msk smör
2 msk mjöl
5 dl mjölk
salt
vitpeppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Bena ur kycklingen och ta bort skinnet. Skär den i små bitar. Skala löken, hacka lök och champinjoner fint.
Stek lök, svamp och vitlök i smör ett par minuter. Tillsätt kyckling, grovt hackad spenat, creme fraiche, 1 dl ost, salt och peppar.
Fördela fyllningen på lasagneplattorna, rulla ihop och lägg i en smörad ugnssäker form.
Smält smör i en kastrull. Rör ner mjölet. Tillsätt mjölken , koka i 3 minuter under omrörning. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen i formen och strö över 1 dl riven ost. Tillaga i mitten av ugnen ca 25 minuter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar