torsdag 18 april 2013

Kolatryffelpaj med flingsalt

Choklad och salt kanske inte är den första kombon man tänker på. Men det är en lyckad kombination.
 I en del recept kan man se att man ska ha med en nypa salt det är just för att man ska få fram chokladsmaken.
Hade gäster förra helgen och passade på att göra en Kolatryffelpaj (chokladpaj ) med flingsalt.
Så otroligt gott var det, chokladfyllningen och någon flinga salt här och där mmm...


125 g smör
2 ½ dl vetemjöl
½ dl florsocker
½ dl kakao
1 krm salt
2 äggulor

Fyllning
1 vaniljstång
2 dl grädde
1 ½ dl ljus sirap
300 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad

Garnering
½ tsk flingsalt

  1. Hacka samman smör, mjöl, florsocker, kakao och salt i en matberedare. Tillsätt äggulorna och arbeta till en smidig deg.
  2. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, 24- 25 cm i diameter. Låt stå i kylen i ca 30 minuter.
  3. Sätt ugnen på 200 grader.
  4. Grädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min. Låt kallna.
  5. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädden med vaniljstång, frön och sirap. Ta upp vaniljstången.
  6.  Bryt chokladen i mindre bitar och rörner dem i grädden till en jämn, slät smet.
  7. Häll smeten i pajskalet. Låt pajen stå i kylen i minst 5 timmar. Strö över flingsaltet vid servering.

4 kommentarer:

  1. va sku du använd fö choklader om e ska va laktosfri??

    SvaraRadera
  2. Brunbärg har ju en mörkchoklad som är laktosfri. Om jag innte minns fel tror jag att Pirkka har en Eko choklad som är laktosfri också men jag är inte säker. Man kan använda endast mörkchoklad i pajen om man gillar det.

    SvaraRadera
  3. Riktigt god paj, och mäktig. Att receptet är hämtat från Arlas nya kokboksserie kanske borde nämnas i texten.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte hämtat receptet därifrån utan från en recepttidning!

    SvaraRadera