fredag 3 augusti 2012

Romantisk sommartårta

Mamma fyllde år igår och beställde en tårta till kvällen. Jag fick testa något nytt om jag ville och tårtan skulle man bli glad av..
Då visste jag med desamma vad jag skulle testa på för fyllning. Det blev lakrits och citronfyllning som jag sett på en blogg och i en bok förut.
Utsidan blev med sugarpaste och dekorerad med blommor och royal icing som det så fint heter på engelska men på svenska är det kristyr.
Boken där jag fick iden till dekorationen är en engelsk bok dom heter Cakes for romantic occasions En bok med många underbara skapelser.

Men när man ser tårtan förväntar man sig ett sött innandömme också men det är det inte och det behöver vara lite syrligare fyllning när man använder sig av sugarpaste för den är rätt söt i sig självt.





2 kommentarer:

  1. denhär tårton va verkligen jättefin! Å he låter spännand å gott me citron- å lakritsfyllning!

    SvaraRadera
  2. Ja det var en verkligt god fyllning:)
    Dessutom var tårtan verkligt FIN:)
    Jag Fick känslan av 1920-tal då jag såg den:)
    Tack än en gång:) Mama

    SvaraRadera