tisdag 22 maj 2012

Rabarbertider

Har skördat de första rabarberstjälkarna nu och snabbt växer det och kommer mera. Har gjort en sorts rabarber pajkaka. Saftig och god var den finns det intresse så säg till kan jag lägga upp ett recept. Även en rabarberkräm har jag gjort idag. Såg nytt ett glass recept med rabarberkompott till som gjorde att snålvattnet började rinna. Kan bli en god avslutning på middagen!

Har ni några bra recept så tar jag gärna emot dem. Något nytt att göra av rabarbern vore trevligt! :)

4 kommentarer:

  1. Har du provat banan-rabarber paj? Mums!

    SvaraRadera
  2. Nej he va en ny kombination hittar man receptet på nätet?

    SvaraRadera
  3. Vet faktiskt inte..vi gjorde den i högstadiet på husa. Ska sök efter receptet nån dag. Alltid första pajen jag gör då jag får in rabarber.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag tagit fram mit paj recept :)

    Banan och rabarberpaj

    150 g margarin (smör)
    3 dl vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    ½ dl socker
    1 krm salt

    Fyllning
    6 dl rabarber
    3 bananer
    2 dl socker blandat med 1 msk potatismjöl

    Förgrädda bottnen i 225 grader.

    Koka rabarbern med sockerblandningen ca 5 minuter. Fördela bananskivor på botten och täck med rabarber"krämen". Grädda 15-20 min Avnjutes med glass eller grädde!

    Detta blev en kortbeskrivning men tror nog du förstår annars får du ring åt mig :)

    SvaraRadera