torsdag 17 maj 2012

Kladdkakesandwich

I höstas var jag till Malmö en helg och hälsade på en vän som bor där. I de svenska affärerna finns det ju ett större utbud på svenska recepttidningar. Hittade en ganska ny tidning som hette Mitt Kök vissa kanske är bekant med denna?!
I varje fall var det sex recept på kladdkakor olika varianter i lite förnyad tappning. Nu har jag äntligen kommit mig för att baka det som för mig var mest intressant och det var ju kladdkakesandwich.
Tänkte dela med mig av receptet , man behöver inte a någon stor bit av denna kaka så skär dem i mindre bitar!

Kladdkakesandwich

Kaka:
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
 2 tsk bakpulver

Mjölkchokladfyllning:
200 g mjölkchoklad
1 dl grädde
1 tsk honung
½ tsk malen kardemumma
25 g rumsvarmt smör

  1. Klä en ugnsform med måtten 23 x 35 cm med bakplåtspapper.
  2. Smält smöret.
  3. Vispa ihop ägg och socker lätt och rör ner det smälta smöret.
  4. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggblandningen. Rör ihop smeten, häll den i formen och grädda i 150 grader i15 minuter Kolla lite innan du tar ur ugnen. Har justerat tiden för den blev för torr när jag gjorde denna. Låt svalna och lossa sedan kakan ur formen.
  5. Hacka chokladen fint
  6. Koka upp grädde med honung och kardemumma. Dra kastrullen av plattan och häll grädden över chokladen. Rör tills chokladen har smält och rör ner smöret. Låt tryffeln svalna något och sedan tjockna i kylen ca 1 timme.
  7. Dela bottnen i halva. Bred fyllningen på halva kakan och vik den andra halvan över. Stoppa kakan i frysen ca 30 minuter så blir den lättare att skära. Skär upp i trekantiga bitar och förvara i kyl till servering.

2 kommentarer:

  1. Ja just för he så skär i små bitar! Men jag gräddade kakan lite för länge så det blev ju inte den ultimata kladdisen!:)

    SvaraRadera