torsdag 10 november 2011

Pizzadeg

Pizza vem gillar inte det? Jag gör det iaf. En pannpizza är riktigt gott men det är sällan man äter en sådan.
Men hemgjord pizza tycker jag känns nyttigare än en som kommer från en pizzeria av något slag. Brukar göra pizza nu som då. Nu har jag testat på en pizzadeg som är kalljäst. Jag gjorde degen på morgonen och så fick den stå och jäsa i kylskåpet under dagen. När den sen skulle bakas ut på plåt kändes den som en "köpis" pizzadeg elastisk och fin.
Detta recept har jag hittat på Linnéas skafferi en härlig blogg med mycket inspiration tycker jag.

Kalljäst pizzadeg:


2 1/2 dl vatten
3 msk olja
25 g jäst
2 dl durumvetemjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk socker

Lös upp jästen i det kalla vattnet och oljan, arbeta in mjölet lite i taget med hjälp av din assistent eller med degkrokarna på elvispen. Låt degen arbetas i ca 10 minuter, tillsätt salt och socker mot slutet. Täck med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek. När man gör deg på kall degvätska  kan degen gott och väl få stå och jäsa över dagen, men har man lite bråttom kan du göra degen på ljummet vatten och då brukar det ta 1-2 timmar. Degen räcker till ca 3 mindre runda pizzor.

2 kommentarer:

  1. mamma har ett dylikt recept på "tjockt pizzabotten". Men av någon anledning kallas den socitetspizza hemma hos oss, troligen för att syrran tagit hem receptet ;)

    SvaraRadera
  2. Den måste jag testa!Gisela

    SvaraRadera