söndag 11 september 2011

Vanilj

Vanilj vad tänker du på då??

Det som dyker upp i mitt huvud är ju förståss vanilj- socker, -stång, -essens det som har med matlagning och bakning att göra förståss!
Men nu har jag fått någonting helt nytt i min ägo som jag inte visst fanns heller. Besökte en god vän igår och vi hade en riktig matlagnings dag med diverse husmanskost så som ärtsoppa kalops och kåldolmar. Och fick utbyta ideer och funderingar tillika.
Men av henne fick jag en härlig burk med torkad Bourbon Vanlij pulver. Detta kan man hitta på hälsokostaffärer eller minns jag helt fel? Men ljuvligt luktar det när man öppnar burken. Kommer nog att testa med att ha denna vanilj i någon sats glass när jag lagar nästa gång!

4 kommentarer:

  1. Jag brukar köpa just det där pulvret i Sverige, finns det i Finland nu?

    SvaraRadera
  2. Ja min det finns här i butikerna och kostar ca 7€. Men jag försod att det är förmånligare att köpa i sverige. Men hälsokost affärer tror jag du kan hitta dem i här i trakten.

    SvaraRadera
  3. Mmmm vanilj!:) som sagt tror jag att smaken kommer bättre fram om det värms upp först, tex i pannacotta. Finns åtminstonen på hälsoboden i Jakobstad men billigt i Sverige på Ica.

    Vi hade en toppen dag i lördags! Mera sånt:) Jag provsmakade lite av alla rätter innan jag portionerad o fryste in. Allt var så gott! Kåldolmar, kalops och ärtsopppa. Blir bra sen att kunna ta upp och värma mitt i amningskoman:)Fick ju många tips också!

    SvaraRadera
  4. Jepp he var riktit skoj! Kommer nog att införskaffa mera vaniljpulver tå vi far till Sverige!:)

    SvaraRadera