tisdag 6 september 2011

Havtorn vitaminbäret

I söndags när det var ett passande väder till och med begav jag mig för att plocka havtornsbär har i byn. Och där fanns det minsann havtorn så mycket man bara orkade plocka och bära hem. Men det är lite tidskrävande att plocka dessa bär. Men tror det var olika sorter för vissa bär var små som de vanliga men så fanns det en sort som var tre gånger större och de var roliga att plocka för ämbaret fylldes betydligt snabbare av dem.
Nackdelen med buskarna är dess piggar ser ut på min ena hand som om jag varit i slagsmål med vår inneboende katt. :)


Havtornssaft
Har frusit ner en del av bären hela och resten gjorde jag saft av. Men det lämnade ju skal och frö när man silade av saften och det sägs att det är mest vitaminer i just de delarna så jag tog vara på dem. Idag till frukost åt jag en gröttalrik och lag lite av "moset" på. Nu borde man ju få i sig bra med vtaminer. Hoppas det skyddar mot den flunsa som färdas överallt nu!



2 kommentarer:

  1. Va smart ti frys ner döm sådee! tycker mongi

    SvaraRadera
  2. Jepp alla sätt e ju bra förutom ti som e roko!:)

    SvaraRadera