torsdag 1 september 2011

Äppel & Ris

Eller äppelgröt kanske vissa kallar det. Blev snål på det igår kväll plus att jag var rastlös så då blev det kokat en mindre sats eftersom jag själv får mumsa i mig detta.
Fick ju en fråga i förra inlägget vad detta är så nu kan ni ta del av detta och TESTA det själv det går snabbare än vanlig gröt när man kokar på vatten.

Äppel & ris

5 dl vatten
1 dl grötris
5 dl klyftade äpplen
1 kanelstång
1 nypa salt
socker


Mät upp vattnet i en kastrull och låt koka upp. 
Häll i grötriset,  äppelbitar, kanelstång och en nypa salt. Koka tills riset och äppelbitarna blivit mjuka, allt vatten brukar få koka in, om det är för lite vatten tillsätt bara mera.
Sockra efter behag tills du tycker det känns passligt sött.
Avnjut med mjölk!

4 kommentarer:

  1. Tack för förklarningen! :) Måst prov e naangang å sii om bånen tycker om e. Kan man kanski kok e i mjölk iställi för vattni??

    SvaraRadera
  2. Ja tror he gilla åv bånen. Hadd en liten tjej på besök å hon åt no e gärna. Nå ja tror no he var godari på vattni. Sku rekomender he ti förs om du lagar. Om du kokar e på mjölk tar e ju betydligt länger å.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!Had glömd bort den här gröten.Koka åt Vanessa,6 månader, och hon tyckt e va super :) Fast jag lämna bort socker och saltet.

    SvaraRadera
  4. Ja he ju passligt mosigt för dom små. Har man rätt söta äpplentror jag det blir bra ändå.:)

    SvaraRadera