söndag 1 maj 2011

1 Maj

Ja då var det en ny månad igen tiden går så himla fort. Denna helg har varit betydligt svalare än förra helgen då det var snudd på att sommarvärmen knackade på. Men lite för tidigt, man behöver ju förbereda sig mer ännu innan vi har värme och sol med 20 plus grader varje dag.

Idag är ju dagen när man skall njuta och dricka mjöd och äta munkar.
Jag bakade mina munkar i fredags eftersom jag hade tid när jag var ledig. Söndagen  kändes inte så lockande att börja med något munk kokande. Struvor är ingen storfavorit här inte så det räcker bra med munkarna.






Sambon önskade även att jag skulle göra Gräddmunkar. Jag gjorde munkarna, men frös ner dem, få se kanske det blir att ta upp ur frysen och äta varsin ikväll.

Alla kanske inte är så bekanta med gräddmunkar. Vissa bageri här i trakten tillverkar dessa.
När jag var liten minns jag att jag alltid stod och tittade på dessa gräddmunkar och önskade  att vi kunde köpa hem och äta sådana. Emellanåt  gick önskningen fram.:)
Munken ser ut som en hot dog semla i formatet som är uppskuren och fylld med sylt och grädde. Vissa kan ha ett glasyr lager på toppen och vissa bara pudersocker.

2 kommentarer:

  1. Det var faktiskt gott m gräddmunkar men det va länge sen:)

    SvaraRadera
  2. Varje onsdag o fredag finns det gräddmunkar på jobbet :)

    SvaraRadera