måndag 23 maj 2011

Viccys Daim- och blåbärskakor

I veckan tog baklusten mig mitt i allt så då blev det ett nytt småbrödsrecept beprövat.
Denna deg var riktigt rolig att arbeta med. ingenting som smulade sönder eller kladdade fast sig i bakbordet. Lätt som en plätt var det.
Jag gillar dessa småbröds degar som skall formas till en rulle och sen frysas ner för att sedan skivas upp till jämna och fina kakor som man får grädda. Detta kan man ju förbereda och ha i frysen för att ta fram när man vila ha färska småbröd och sprida en härlig doft i huset!
Fick dessutom användning för mina torkade blåbär.
Tänkte dela med mig av receptet så får ju ni prova ni också om ni vill. Receptet kommer från tidningen Hembakat.

Viccys Daim- och blåbärkakor

ca 20-30 st

2 3/4 dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
1 dl florsocker
 150 g smör
1 msk vatten
2 Dubbeldaim (112 g)

Gör så här:
  1. Blanda ihop vetemjöl, potmjöl och florsocker på ett bakbord.
  2. Nyp ihop smöret med mjölblandningen och tillsätt vatten.
  3. Hacka chokladbitarna och tillsätt dem och blåbären i degen.
  4. Forma degen till en rulle och lägg den i plastfolie. Degen blir ganska kletig. Lägg rullen i frysen i minst en timme. Det är viktigt att rullen är fryst. Sätt ugnen på 175 grader.
  5. Ta fram rullen en liten stund. Skär med en vass kniv centimetertjocka skivor och lägg  på bakpappersklädd plåt.
  6. Grädda kakorna i ugnen ca 12-15 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar