måndag 10 januari 2011

Sorbet

Samma dag som jag bakade bröd testade jag också göra glass och sorbet. Det är ju lite förberedande, men alltid kul att se resultatet om det blir till någonting och viktigast att det tar ihop och fryser till en glassmet.
Speciellt med sorbeten var det spännande, den baserar ju sig på vatten och frukt/ bär så det är ju lite annat än den gräddiga  glassmeten. Denna gång blev jag lite orolig vad det skulle bli till. Sorbeten börja aldrig tjockna än hur länge den gick runt. Så till sist fick det vara och jag ställde den i frysen. Men där frös den nog till sig.
Den blev riktigt läskande och god med smak av jordgubbe och blåbär.
Kan tänka mig hur bra det skulle passa att ha en läskande sorbet att sleva i sig en varm sommardag. Bara att vänta nu tills det blir varmare!
Bara att fortsätta testa nya recept blev sugen på en mango sorbet(bilden nedanför) som jag såg receptet på här på nätet.




Mangosorbet 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar