tisdag 7 april 2015

Pavé- Färdig

Brödet jag hade påbörjat i förra inlägget är ju klart för några dager sen. Jag har int kommit mig för att skriva nu i påskhelgen.
Det jäste fint i kylskåpet under första dygnet. Var nyfiken hur det hade ändrat under natten så jag måste ju kika på det där i kylskåpet.
Efter 1 dygn i kylskåpet
Bakade ut degen ett dygn efter att jag hade lagt det i lådan Dag 1. Sen åkte det in i kylskåpet igen i samma låda ett dygn till.
ännu mera spännande var det Dag 2. Det var ju bara att vrida igång ugnen när det började närma sig gräddning. Vände försiktigt ut degen på min brödspade och flyttade över degen på plåt.

Färdig jäst och format
Dag 2













Snittade brödet. Skickade in brödet på gräddning, såg hur det sprack upp och bara det var en glädje att se hur vackert brödet blev i ugnen.
Som ni ser blev det ett ganska stort bröd. Men det håller sig bra en vecka framme. Mognar med tiden och får ännu mera smak.
Bjöd på detta bröd till påsklunchen vi hade hos oss. En fin smak hade brödet fått av den långa jäsningen, saftigt var det också. Med andra ord var det mödan och väntan värt! :)



Snittat och redo att gräddas

Nygräddat

Inkråmet i brödet 

1 kommentar: