tisdag 23 augusti 2011

Surdegsbröden

Förra veckan skrev jag om att det blev en bakdag mitt i allt. Men det var ju en av två dagar. När man ger sig in i surdegens bakvärld så skall man ju förbereda sig minst en dag i förväg om man har en surdeg som är klar att anvndas. Mera beräkningar med i spelet. För man behöver ju få igång surdegen till nästa dag när man skall använda den.
Hade startat en ny vetesurdeg veckan före så jag skulle ha en klar i tid. Det är ganska häftigt vad man kan få igång av bara tre ingredienser så som vatten vete-/råg mjöl och äpple.

Poolish
Vissa bröd räcker det inte med bara en surdeg utan du kan även behöva ha en fördeg eller poolish.
Denna gång blev det två nya ljusa brödsorter jag testade på. En hette Olof Viktors ljusa bröd och så Ciabatta. Det första brödet märkte jag när jag börjat på att det gärna skulle jäsa i kylskåp under 15 timmar. Men det hade jag inte tid med så mitt bröd fick jäsa i rumstemperatur.
Ciabatta brödet blev till semlor i stället, ni vet smörgåsarna man får köpa på olika bensinstaioner, brukar många gånger vara gjort på ciabatta bröd så nu kan man ju öra sina egna lyx smörgåsar!:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar