tisdag 18 november 2014

Tvillingtårtor

Som rubriken antyder har jag gjort ett par tvillingtårtor. Detta var första gången jag har gjort tårtor åt ett par tvillingar. Detta var två små flickor som fyllde 1 år. Deras mamma önskade två tårtor som var både olika till innehåll och lite olika dekorerade men ändå i samma stil.
Ganska snabbt kom jag på tanken att göra en nallebjörn som dekoration. Har inte gjort någon nallebjörn som dekoration förut så det var en ny utmaning, men jag blev rätt nöjd med slutresultatet. 

Nästan alla barn har ju en egen nalle som ska vara ed vid läggdags och liknande tillfällen just därför valde jag nallarna. Olikheterna blev i var de satt den ena nallen på en filt med byggklossar runt sig och den andra med blommor och fjärilar runt omkring. Förstås namnen och 1 år fanns ju med på tårtorna. 

Smakerna på kakorna var på den första en gräddtårta med ljus tårtbotten och fylld med hallonkvarg samt ett lager chokladcanach. Gräddkantrunt om.
Den andra tårtan bestod av en kladdkakebotten, hallonmousse och mjölkchokladmousse utanpå. Här var tårtan också täckt av ett lager canach.



1 kommentar: