fredag 3 december 2010

Önskas

Det har önskats en del recept så nu tänkte jag dela med mig några åt er!

Smarriga formar

 ca 70 st.

200 g smör
1½ dl havregryn
 1½ dl socker
1 ägg
2½ dl mjöl
2 tsk bakpulver

Chokladsmet
125 g smör
1½ dl socker
4 msk grädde
1 msk kakao
3/4 msk mjöl
75 g hackad mandel

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. 
Häll det över havregrynen.
2. Vispa socker och ägg poröst. Blanda mjöl och bakpulver, 
blanda sedan ihop alla ingredienserna något försiktigt.
3. Ställ ut småbrödsformarna på plåt och klicka ut ca 1 tsk i varje form. 
Lägg inte mera smeten pöser upp!
4. Grädda mitt i ugnen i 8 min. Kakorna skall inte vara helt genomgräddade.
5. Chokladtäcke: blanda alla ingredienser i en kastrull utom mandeln. Låt koka upp
och sjuda i ca 5 min. Rör om då och då och rör sen ner mandeln.
6. Klicka lite chokladsmet över kakorna och grädda sedan i ytterligare 2 min i ugnen.




Polkanäbbar

80 st

5 dl mjöl
2 dl socker
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
200 g rumsvarmt smör
1 ägg
Garnering
100 g vit choklad
1 påse polkagrisar, krossade
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt det rumsvarma smöret i klickar och ägget. Arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Dela degen i sex lika stora delar och rulla ut dem till fingertjockalängder. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och platta till längderna lite. Grädda i 15 minuter.
3. Skär längderna i sneda bitar ganska snabbt efter de kommit ur ugnen. Garnera kakorna då de svalnat genom att doppa i smält choklad och sen i krossade polkagrisar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar