söndag 17 september 2017

Sommarens bröllopstårtor

Oj hösten är på intågande och jag har inte hunnit med bloggen på ett tag. men nu tänkte jag skriva lite om de bröllopstårtor jag har fått göra under sommaren. Det är alltid en ära att göra dessa tårtor det är en stor dag.
Första gången jag gjort våningstårta och det blev våningstårta till två av bröllopen. Det är vackert men lite knepigt med transporteringen.

Den första var en i marsipan och dekorationerna var något jag aldrig gjort förut vilket var en rolig utmaning.
Alla tårtor var glutenfria sockerkaksbottnar fyllda med rårörda jordgubbar och vaniljkrämsgrädde. Riktigt goda och somriga smaker.
Paret önskade en tårta med snäckor och strandtema så det blev lite sand och snäckor som är modelerade i marsipan och sockermassa.

Sommarens andra tårtor var en somrig skapelse som jag själv blev nöjd med denna kontrast mellan det vita och bärens och blommornas fina färger. Det var en av de roligaste tårtor jag gjort på ett sätt som gjorde att jag blev glad av det enkla och vackra. Lite svårt att förklara. Men när man får jobba med färska och fina råvaror är det roligt. Med sommaren som var var det inte så lätt att få tag på det som oftast brukar finnas mitt i sommaren.
Sockerkaksbottnar med touche av kardemumma, rabarber- och jordgubbskompott tillsammans med vaniljkrämsgrädde. Strukna med en smörkräm.

Sensommarens sista bröllopstårtor var gjorda i sockermassa. Temat gick i vitt, svart och rött som man ser i tårtornas färger.
Tårtorna hade ljusa bottnar vitchokladmousse tillsammans med ett lager jordgubb- och limemousse passade bra till sockermassan för att allt inte skulle bli för sött.
Dekorationerna var blommor gjorda i marsipan och sockermassa. Gerbera var lite roliga att modelera fram och en ny blomma jag inte gjort förut.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar