fredag 19 september 2014

Äppel- och rabarber mos

Detta recept har jag äntligen lagat. Det började med att jag läste receptet, lag undan det och tänkte testa det. När jag väl hade äpplen att använda kunde jag inte hitta receptet på nytt. Jag visste att jag nyligen läst det. Slutade med att jag hittade det när jag tog fram ett annat recept från samma blad som jag skulle göra.
Kombinationen äppel och rabarber är riktigt lyckad!

250 g rabarber
250 g äppel
1 vaniljstång
2 msk vatten
syltsocker

Skiva rabarbern i små bitar. Skala och kärna ur äpplena. dela dem i mindre bitar. lägg allt i en kastrull och koka upp med vatten. När det kokar så skrapa ur vaniljstången och lägg med frön och stång i kastrullen.
Koka ca 10- 15 minuter tills rabarber och äpple har mosat sig och blivit mjuka. Tillsätt syltsocker efter egen smak och koka i 2 minuter. Tag av värmen och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar