torsdag 21 september 2017

Mattias Åhmans Pop- up restaurang

Ojojoj gårdagskvällen spenderades på Raawka, och pop up-restaurang med Mattias Åhmans mat, som det skrivits om i tidningen för en tid sedan. Fick plats plats på premiärkvällen. Det var en härlig matupplevelse må jag säga. Med mig hade jag en god vän och vi gillade nog maten lika mycket båda två.
Jag lever för maten brukar jag säga och denna matupplevelse lever jag länge på.
En 5 rätters meny med rätter som jag inte hade kommit på att göra överhuvud taget. Men jag blev inspirerad att själv testa lite nya saker.
Eftersom jag var med bil till Vasa så kunde jag inte ta det dryckespaket som det fanns möjlighet att kombinera med maten. Men stort plus i kanten var att det även fanns många andra alkohol fria varianter att välja på och vi testade varsin. Jag tog Rabarber- och gurk saft, min väninna tog svartvinbärssaft med pepparrot. Vilka smakkombinationer må jag säga blev glatt överraskad!
Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av kvällen men den levererade och hoppas uppleva liknande framöver.
Fint dukat

Direkt från menyn:
Sockersaltad och eldad sik med bränd gurka, råmarinerad fänkål, krispig malaxlimpa, picklade senapskorn samt buljong på gurka, fänkål och svartvinbärsblad



Smörkokt Marabelpotatis från Jakobssons med picklade krusbär, hörökt, 
brynt smörskum, fiskrom, krispig potatis samt plockade örter


Honungsrostad rotselleri med picklad svamp, rå stjälkselleri, krispig 
grönkål, rostade hasselnötter, dragon samt champinjon


Grillad finsk rapsgris med rostad råg, jordärtskocka, rättiksknyten med 
pepparrot samt grisbuljong med grillat smör och granskott



Äpplen i äppelkaramell, saltrostade mandlar och honungskaka, pudding 
med lagerblad samt granité på älggräs och äpple


Som extra kom en liten bit blåbärscheesecake till kaffet



Kan nog säga att den andra rätten som kom in gjorde mest intryck på mig och den jag minns mest av, så gott smöret gör nog sitt till!

Tack till denna smakupplevelse! 






2 kommentarer:

  1. Vi ska dit nästa vecka, hur länge tog det totalt? Måste ordna barnvakt ;)

    SvaraRadera
  2. Vi kom dit kl 18 och var klara strax före 21 ungefär. Det är lite paus mellan rätterna. :)

    SvaraRadera