söndag 22 februari 2015

Choklad baguetter

Förra veckan testade jag att göra Leilas chokladbaguetter. Gillar man mörk choklad så är dessa ett måste, de var godast när baguetterna ännu var lite ljumma. Jag åt dem bara som de var.
Orsaken varför jag testade göra receptet var att jag sökte recept till en brödkurs med surdeg som jag hade igår. Jag ändrade på en liten sak, och det var deg 1, jag böt ut jästen mot 50 g vetesurdeg. Baguetterna var toppade med flingsalt vilket var härligt mot den mörka chokladen!
Ljusa innuti med härliga chokladbitar


Chokladbaguetter

4 st

Deg 1 (polish/ starter)
5 g jäst
3 dl vatten 
5 dl vetemjöl special

Deg 2:
15 g färsk jäst
2 dl kallt vatten
1 dl kall mjölk
1 sats polish
1 msk salt
1 msk socker
7-8 dl vetemjöl special
1 ägg
300 mörk kvalitetschoklad 70 %

Flingsalt

Deg 1
  1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten.
  2. Tillsätt vetemjöl och rör om tills den lösa degen är slät.
  3. Täck bunken med plastfilm och jäs i minst 4 timmar i rumstemperatur eller i kyl över natten
Deg 2

  1. Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet och mjölken och rör om.
  2. Tillsätt deg 1, salt, socker, ägg och vetemjöl tills degen går ihop.Arbeta degen i maskin på låg hastighet i ca 15 minuter. Hacka chokladen i grova bitar och blanda snabbt in den i degen ( knåda inte då blir degen brun.)
  3. Jäs degen under bakduk i 1½ timme.
  4. Sätt ugnen på 240 grader.
  5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord, dela degen i fyra delar och forma till runda bullar låt vila och baka ut till baguetter. Vrid dem något varv och lägg på baguettplåtar eller  vanlig plåt med bakplåtspapper.
  6. Låt dem jäsa under bakduk i 1 timme.
  7. Pensla baguetterna med vatten och strö flingslat över. Gör några snitt med en vass kniv diagonalt över varje baguett och ställ genast in i mitten av ugnen.
  8. Sänk temperaturen till 20 grader när bröden fått fin färg.
  9. Grädda bröden tills de sammanlagt stått inne i ca 30 minuter. Låt svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar