måndag 18 februari 2013

Surdegsbröd kurs

På lördagsmorgonen var jag uppe och igång hade nämligen en kurs med surdegsbröd som jag skulle dra mellan 10-15.
Hade ställt allt kvällen före, plockat ihop alla saker otroligt vad mycket atiraljer och ingredienser man behöver fast det bara är bröd man skall baka.
Surdegsgrunderna hade jag också ställt i ordning på kvällen så att de fick komma igång ordentligt till nästa morgon. Var lite fundersam hur de skulle klaraa att bli flyttade i bilen och när det är vinter ute.
Men det gick utan problem.
Kom mig iväg i rimlig tid, hade kört 5 km kom på att jag hade pizza degen hemma. Svängde om och hämtade den och tiden räckte till så jag kom mig fram och fick plocka fram alla ingredienser och degar i lugn och ro. Kursen var på ett högstadiet, så det var ett av undervisnings köken vi var i, passade bra med flera småkök och många ugnar.
Deltagarna som var nio stycken,  stod utanför   skrattande och glada, förväntansfulla verkade de vara med sina degmaskiner nerpackade i väskor.











Vi kom igång och de arbetade två och två. Intresserade av vad alla gjorde var de så klart så alla gick runt och kollade hur degarna började se ut vart efter de började va klara.
Det tillverkades 5 olika brödsorter: Aprikos, russin och hasselnötsbröd, Levain med jäst, Finskt rågbröd, Vitlöksbröd och Rågsur med äpple och valnötter.













Som jag nämnde tidigare lagades det också olika pizzor som passade bra till lunch, pizzorna hade olika fyllningar som maletkött, medvurst, skinka, ost, paprika, rödlök, tomat..










Men en annorlunda pizza var nog den söta varianten som var en efterrättspizza. Den fylldes med stekta äpplen med kanel, mandelmassa, färskost och flagad mandel. Riktigt gott var denna söta variant påminde lite om äppelkaka..










Gräddningen av bröden blev ju alla på en gång så kursen blev lite längre än beräknat. Men godare med ordentligt gräddade bröd än en degklump i mitten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar