onsdag 10 oktober 2012

Mat för alla

Var på en föreläsning här om veckan med Björn Helsing som pratade om mat för alla. Det var riktigt intressant och man fick sig en tankeställare tänkte dela med mig lite av det han sa som kanske får er att fundera över era matvanor när ni lagar er mat!

Vad använder ni för fett, grädde och kryddning när ni står vid spisen och tillreder er mat??

Använder ni smör eller margarin?
Jag använder smör alltid när jag bakar och steker. Smöret är en ganska ren produkt inga tillsatsämnen har lagts i det för att det ska hålla ihop eller smaka bra. Det blir gott och det är en stor betydelse när man lagar mat. Varför laga något man inte tycker om?! Man lever väl för att njuta av livet så njut alltid av din mat.
Har du tittat på margarinet hur många E- koder innehåller det,  vad tror du det har för verkan i margarinet, smaker ens margarinet gott?

Buljong och fond
Har du provat att laga mat utan dessa buljonger och fonder? Har blivit van hemifrån att laga mat utan buljongtärning och hittils har maten smakat bra utan dessa. Tänk tillbaka några årtionden då fick de också smak på sin mat utan en tärning!
Exempel
En buljongtärning är 10 g . 1/4 av tärningen är bara salt i olika former, mindre än ett gram är grönsaker och resten är smakförstärkare. Hmm att det kan heta grönsaksbuljon när det knappt finns några grönsaker i den är ju lite märkligt?!
Fonden är lite likadant den innehåller mycket salt den också.

Grädde eller matlagningsgrädde
Matlagningsgrädde är lätt att köpa hem för den håller ju bra. Att ha den i reserv är ju bra ifall man skulle behöva det kan jag hålla med om att jag har i mitt kylskåp. Men företagen förkänar mycket pengar på dessa som egentligen innehåller mycket vatten. Lika bra kan man köpa hem ett riktigt gräddpaket och spe ut med vatten eller mjölk och får en bättre smak ändå.
Ska försöka hålla mig till riktig grädde. Man kan ju alltid frysa in lite grädde i iskubsformer och ta fram det man behöver.

När man lagar sin egen mat kan man själv bestämma hur man gör. Men bra råvaror får man bra mat det kommer man inte ifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar