onsdag 7 mars 2012

Kexsmul

Till olika bakver behövs kexsmulor. Oftast är det ju till cheese cake som man behöver exempelvis digestivsmulor. Har alltid tyckt att smulandet har varit besvärligt. Lagar man smulorna i en plastpåse slutar det med att påsen går sönder och man har en del utspritt på arbetsytan.
Men man kan ju mixa kexen i en matberedare, känns dock lite onödigt om det bara är för några kex.
Men nu har jag testa en ny sak, som jag noterade en gång när jag tittade på Halv Åtta hos mig i Tv 4, där användes morteln men inte skålen utan mortelstöten. Och det ni gick snabbt och bra.

Så mitt tips till er använd mortelstöten nästa gång ni ska ha kexsmulor! :)

4 kommentarer:

  1. Jär vi oss bruk vi använd kaveln :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Tänkte bara säga att jag svarat med en liten beskrivning på blommorna på min blogg! Vilken fin blogg du har förresten! :) Ha en fin fredag! /Ida

    SvaraRadera
  3. Morteln var verkligen bra kexsmulare:)MAMA

    SvaraRadera
  4. O hos oss är det köttyxan som får agera kexmördare.
    Men visst brukar påsen gå sönder nu som då..

    SvaraRadera