lördag 3 mars 2012

Chokladkräm

Chokladkräm är väl något alla har tyckt om som barn. Själv har jag inte varit så förtjust i den. I stället har man ju stått i butiken och tittat på Nami Nami som fanns när man var liten eller Makupala. Dessa två var väldigt sällsynta hemma hos oss och det förstår jag i dagens läge. Ibland kan jag köpa någon burk men inte är de så goda som när man var barn.
Men nu har jag hittat det ultimata chokladkräms receptet som jag testade igår och I like it!
Så när du vill lyxa till din vardag lite testa att gör detta recept! Receptet hittade jag på en blogg som jag brukar besöka nu som då Call me cupcake


Chokladpudding
4 portioner

1 1/2 msk maizena majsstärkelse
3/4 dl socker
2 msk kakao
1/2 tsk vaniljpulver
En nypa salt

2 dl mjölk (3% fett)
1 dl vispgrädde
2 stora äggulor
50 gram mörk choklad (70%), hackad

Dekoration
Vispad grädde
Färska bär
Ev. riven choklad

1. Blanda majsstärkelse, kakao, socker, salt och vaniljpulver i en kastrull. Vispa lätt med en handvisp för att lösa upp eventuella klumpar.
2. Häll i grädden och rör till en jämn smet. Tillsätt äggulor och mjölk och sätt kastrullen på medelhög värme på spisen. Se till att röra ordentligt i bottnen på kastrullen då det lätt samlas kakao runt kanterna. Vispa hela tiden tills krämen börjar tjockna.
3. När krämen är tjock, ta bort kastrullen från plattan och vispa i den hackade chokladen. Rör tills den har smält.
4. Häll upp i 4 st portionsglas. Låt svalna och ställ sedan in i kylen övertäckta med plastfolie.
5. Servera med vispad grädde, bär och riven choklad.

1 kommentar:

  1. Låter faktiskt som en goo choklakräm! :) Måst prov naa gang, hälsar Mongi.

    SvaraRadera