söndag 24 maj 2015

I rabarbertider knäckig rabarberpaj

Nu när rabarbern är som bäst så gäller det att passa på att skörda dessa goda stjälkar!
Har rabarber på två ställen i min trädgård fick även en del av en vän som jag var och hälsade på. Man kan ju inte tacka nej till säsongens bästa grödor! :)
Hittade ett recept på marmelad som jag skall testa snart. Blir spännande att se om det blir gott!
Men nu ska jag tipsa om en god paj att  laga.
Basen är samma som Knäckig blåbärs dröm som jag gjorde för en tid sen.

500 g rabarber i bitar
1 msk potatismjöl
2 msk socker

150 g smör
2 dl socker
½ dl sirap
½ dl grädde
3 dl havregryn
1½ dl vetemjöl
½ tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel 
1 krm salt

Smörj en pajform.
Blanda potatismjöl rabarberbitar och socker och lägg i formen.
Mät upp smör, socker, sirap och grädde i en kastrull. Koka upp och låt puttra i 5 minuter.
Blanda under tiden de torra ingredienserna .
Ta kastrullen av värmen och rör ner mjölblandningen. Blanda till en jämn smet bred sen över rabarbern. 
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter eller till en gyllenbrun färg.
Servera ljummen med glass, grädde eller vaniljsås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar