fredag 21 februari 2014

Karelska piroger

Karelska piroger är ju något som man hittar i affären både i kyl disk och frysdisken. Nu som då brukar jag handla dem, de är ju väldigt goda med bara smör på när man värmt dem i t.ex. brödrosten.
Men man kan ju göra sina egna också. Ett fåtal gånger har jag gjort dem men nu tills vi hade 2 års kalas så testade jag göra en ny sats med ett nytt recept som jag också ändrade lite i. Dock blev de riktigt goda de lämnade inte många. Av en sats får man ut 30 st. Och de går väldigt bra att frysa ner.
Receptet hittade jag på en av SUNUNTAIS mjölpåsar

Risfyllning
5 dl vatten
2½ dl risgryn
1 l mjölk
1- 1½ tsk salt

Deg
2 dl kallt vatten
1 tsk salt
2 dl vetemjöl
3½ dl rågmjöl

Smörjning
50 g smör
1 dl vatten

  1. Koka upp vattnet och rör ner risgrynen. Låt vattnet koka in ca 10 minuter. Häll sedan i mjölken, koka sedan till en risgrynsgröt ca 35 minuter. Smaka av med salt och kyl ner fyllningen. Går också att göra dagen före
  2. Gör degen så länge gröten svalnar. Blanda vattnet, salt och mjölen, knåda ihop till en smidig deg.
  3. Baka ut degen på ett bakbord och dela i 30 bitar. Forma degen till runda bullar och platta ut dem. Sätt ett last över så torkar inte degen ut. Kavla sedan degen oval och tunn ca 12-13 cm . Använd lite mjöl under så degen inte tar fast i underlaget.
  4. Sätt på ugnen på 275 grader.
  5. Skeda upp fyllningen på degen och stryk ut tills det är ca 1 cm till kanten. Vik upp degkanten och nyp ihop runtom fyllningen. Upprepa samma sak med varje pirog.
  6. Sätt pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter tills de får en fin brun färg.
  7. När de är färdiggräddade kan man stryker man över med smörjningen eller doppar dem i smörlagen. Låt svalna i smörpapper och förvara sedan pirogerna kallt om de inte tar slut!

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar